
Hieronder de brief zoals door het buurtschap verzonden:
Geachte gedeputeerde van de provincie Brabant mevrouw Jacobs en geachte mevrouw Wenno,
Bedankt voor uw bevestiging op mijn mail en het vermelden van de afwezigheid van mevrouw Jacobs de komende week. Tegelijkertijd verontrust uw reactie mij, gezien het tijdsaspect van beslissen komende week woensdag 29 september 2010 is. Ik ga er vanuit dat er (gezien de afwezigheid van de gedeputeerde) nog geen vooruitlopende beslissing is genomen door de provincie over het busvervoer over Calfven, maar dat onze reactie en de feitelijkheden van het ROB, zoals zij deze aanvullend bij de gedeputeerde hebben neergelegd over het behoud van deze buslijn serieus bekeken, gewogen en overgenomen worden.
In onderstaande eerdere reactie vanuit het Buurtschap Calfven zijn wij met name ingegaan op de consequenties wat het vertrek van de bus over Calfven voor haar inwoners betekend en benadrukken daarmee de samenleving, de leefbaarheid op Calfven, het (toekomstig) bestaan van deze kern en de regio Zuid-West Brabant, maar benadrukken tussen de regels door ook de verantwoordelijkheid die een provincie hierin heeft. Ook is in onderstaande mail aangegeven dat wij nog inhoudelijke argumenten en feitelijkheden kenbaar maken, waarom het busvervoer via Calfven moet blijven bestaan.
Wij zijn zoals aangegeven vandaag met een kleine werkgroep samengekomen. Hierin werd al snel duidelijk dat het helemaal niet zo moeilijk is om de bus over Calfven te laten rijden. Sterker nog; voor de spitsuren in de ochtend en de middag blijkt er zelfs geen probleem te zijn.
De dag na de bijeenkomst van het Buurtschap Calfven, is op donderdag 23 september 2010 een aanvullend advies van het ROB aan de provincie Brabant gemaild. Deze mail is aan uw collega de heer Nico Kielstra (concessiemanager OV West-Brabant, Directie Economie en Mobiliteit) verzonden en besproken. Dit aanvullende en gedetailleerde advies is door een deskundige in deze materie geschreven. Deze steller heeft een jarenlange ervaring op het gebied van busvervoer, het maken van planningen en routes, het overleggen met gemeenten, provincies en reizigers overleggen. Wij kunnen ons niet voorstellen dat een provincie, een busvervoerder of een gemeente, een dergelijk deskundig, goed onderbouwd en op feitelijkheden gebaseerd advies, naast zich neer zou kunnen leggen. Daarom adviseren wij als Buurtschap met klem, dit advies op te volgen en op te leggen aan uw vervoerder Veolia.
- Wij weten met 100% zekerheid, dat het aandoen van de kern Calfven u niet meer geld kost, eerder (al zij het minimaal) geld besparend is ten opzichte van uw huidige berekeningen.
- Wij vertrouwen met het hierboven vermelde kostenaspect tevens op een snellere route. (Wij geloven dat de route vanaf de kerk Ossendrecht naar het kruispunt kerk Hoogerheide over Calfven minder tijd kost)
- Wij garanderen dat met het advies van ROB de aansluiting van buslijn 105 op 104 niet in het gedrang komt (de voorzieningengemeente Roosendaal blijft optimaal bediend met een 10/20/30 minuten regelingen, zelf voor haar kleine kernen)
- Wij zijn er zeker van dat met dit advies verdere verschraling van het OV in de Zuid-Westhoek wordt voorkomen (nu Calfven laten verdwijnen, volgend jaar de lijn 104 het jaar daarna alleen spitsbussen, over drie jaar geen OV meer)
- Wij geloven volledig dat de scholieren van het Moller Lyceum, hiermee geen nadeligere regeling hebben dan nu (Ondanks dat uw regeling gebasseerd is op een school die pas over minimaal 2 jaar in gebruik genomen kan worden)
Concluderend adviseert het Buurtschap Calfven met klem het aanvullende advies van het ReizigersOverleg Brabant over te nemen en te implementeren. Wij staan als Buurtschap volledig achter dit advies en geloven voor 100% dat ook (de wethouder van) de gemeente Woensdrecht dit advies omarmt en steunt. Nogmaals, dit advies is deskundig onderbouw, geeft kostenreductie, levert tijdwinst, bevat voor alle partijen voordelen en Calfven behoud de busvoorziening. Kortom dit advies bewijst dat het busvervoer over Calfven kan blijven bestaan en gepaard gaat met efficiency en effectief is.
Graag horen wij van u, wie in de tussentijd deze belangen over het busvervoer overneemt van de gedeputeerde, mevrouw Jacobs, zodat wij zeker weten dat onze reactie en steun richting het advies van het ROB meegenomen wordt in de besluitvorming. Zeker omdat wij begrijpen dat hierover a.s. woensdag een besluit over genomen wordt. Uiteraard vinden wij het vanzelfsprekend dat u ons inhoudelijk op de hoogte houdt over het proces van besluitvorming, zodat wij inzicht hebben dat het advies van het ROB daadwerkelijk wordt overgenomen en de bus op Calfven blijft rijden.
Wij vernemen graag op zeer korte termijn uw inhoudelijke reactie.
Mochten er nog aanvullende vragen of opmerkingen zijn, dan vernemen wij die graag.
Met vriendelijke groet,
Namens het Buurtschap Calfven
W.J.M. (Edwin) van Sprundel
Beste Buurtschappers,
BeantwoordenVerwijderenAfgelopen donderdag is afgesproken zo snel mogelijk een reactie uit te brengen aan de provincie.
Via het reizigersoverleg Brabant (ROB) heb ik te horen gekregen dat de provincie hier a.s. woensdag een besluit in neemt.
Vandaar mijn eerste mail om toch al een reactie te geven, maar aangegeven nog met feitelijkheden te komen.
Gisteren ben ik spontaan gebeld door de heer Ton Schoones die ook lid is van het ROB én altijd in de buswereld actief is geweest.
Hij heeft na onze bijeenkomst een aanvullend advies moeten schrijven vanuit het ROB aan de provincie.
Deze aanvulling zorgt ervoor dat Calfven zowel in de ochtend en middagspits 3x aangedaan wordt.
Ton is vandaag aangesloten bij het werkgroepje en met drieen (Ton Schoones, Maarten Brogtrop en ik) hebben we de strategie besproken.
Wij gaan inhoudelijk niet in op de dienstregeling, omdat Ton dit in zijn advies uitgebreid heeft uitgelegd over de lijnen 104 en 105.
Wel ondersteunen wij volledig dat advies omdat hierin de bus 104 alle kernen blijft aandoen en rondje maakt in Ossendrecht en de spitsbus 105 die niet het rondje in Ossendrecht rond de kerk maakt, maar bij de kerk in Ossendrecht - via Calfven - naar de kerk in Hoogerheide rijdt. De 105 hoeft namenlijk niet aan te sluiten op de verbinding naar bergen op zoom of Roosendaal. De 104 moet dat wel en daar kan dus niets in wijzigen. Best ingewikkeld, maar ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
Dit heeft geresulteerd in onderstaande mail, waar Ton en Maarten zich ook in kunnen herkennen. Als buurtschap hadden wij al uitgesproken dat we de bus minimaal 3x in de 2-spitsen willen laten rijden en dat is wat dit advies ondersteunt. Wel is duidelijk geworden dat de gemeente er helaas niets van snapt en weinig actie onderneemt of heeft ondernomen om dit initiatief te steunen. Ongelooflijk maar waar, zeker omdat je toch enigszinds op hen bent aangewezen. Toch goed dat het Buurtschap Calfven dit wel heeft opgepakt.
Vanaf nu ligt het lot in handen van de provincie die een opdracht aan Veolia gaat geven.
Tot zover... als ik meer info krijg mail ik jullie natuurlijk even door.
Groeten en fijne avond nog, Edwin